5 Kebaikan Asid Lemak Omega-3 Untuk Kesihatan Badan.

5 Kebaikan Asid Lemak Omega-3 Untuk Kesihatan Badan.
5 Kebaikan Asid Lemak Omega-3 Untuk Kesihatan Badan.

Omega 3 adalah sejenis asid lemak yang diperlukan oleh badan. Banyak kebaikan omega 3 untuk kesihatan badan kita. Omega 3 boleh didapati dari sumber ikan. Bagi anda pengamal diet ikan, potensi anda untuk mendapat sumber omega 3 sangat tingi. Ada yang mengatakan, siapa yang suka makan ikan, orangnya lebih bijak. Betul ker?

Selain daripada ikan, omega 3 boleh didapati daripada telur, kekacang dan sayuran seperti bayam dan brokoli. Setiap hari kita perlu ambil sumber omega 3 ni untuk kesihatan badan.

Salah satu kebaikan omega 3 untuk kesihatan adalah bersifat anti-keradangan. Ada kajian yang membuktikan, wanita dan lelaki yang mengamalkan diet omega 3 ni, kurang terdedah dengan risiko mendapat kanser payudara dan kanser prostat.

Kebaikan asid lemak Omega-3 untuk kesihatan badan.

Asid lemak Omega 3 yang mengandungi DHA dan EPA. Badan kita tak boleh hasilkan asid lemak sihat ni . So kita perlu ambik dari pemakanan harian atau supplement tambahan. Macam mana kita nak tahu bagus ke tak omega 3 ni, kita cek pada kandungan DHA dan EPA yang terkandung pada sumber minyak ikan yang kita makan tu.

Jom kita tengok pula apa kebaikan asid lemak omega 3 pada tubuh badan manusia

1. Kesihatan sistem kardiovaskular

Omega-3 sangat diperlukan dalam organ jantung sebab jantung ni pusat bekalkan darah keseluruh badan. Bagaimana asid lemak omega-3 ni dapat membantu melindungi jantung kita? Dalam badan kita ada kolesterol baik (HDL) dan kolesterol jahat (LDL). Asid lemak omega-3 membantu mengurangkan lemak jahat dalam salur darah dan meningkatkan lemak baik sekaligus mengurangkan risiko sakit jantung. 
Selain berfungsi membakar lemak badan, asid lemak omega-3 juga akan mengurangkan lemak pada saluran darah manusia. Bila lemak berkumpul pada saluran darah disebabkan salah satunya dari pemakanan, plak terhasil dan akan menyempitkan saluran darah. Omega-3 membantu menghakis plak lemak yang menghalang laluan darah dengan baik. Omega-3 juga membantu mengurangkan keradangan pada salur darah.
So, manfaat dan kebaikan asid lemak omega-3 pada kesihatan kita, jantung sihat, heartbeat berdegup normal, kurang dapat risiko darah tinggi dan juga mengelakkan pembekuan darah.

2. Fleksibiliti sendi

5 Kebaikan Asid Lemak Omega-3 Untuk Kesihatan Badan
Omega-3 untuk sendi yang fleksibel.
Fungsi omega-3 macam kak lia sebut bertindak sebagai anti-keradangan. Omega-3 membantu dalam mengurangkan keradangan pada sendi sendi yang mengakibatkan sendi jadi bengkak, merah dan sakit. Ini kerana omega-3 bantu kurangkan pengeluaran hormon (eikosanoid & sitokin) yang menyebabkan keradangan pada sendi. Omega-3 juga bantu mengurangkan punca yang boleh menyebabkan keradangan.
Contohnya pesakit yang ada masalah kulit. Kalau salah makan makanan tertentu, badan akan trigger bahan yang menyebabkan alahan tersebut. Disinilah omega-3 tadi memainkan peranan untuk menghalang bahan yang boleh menyebabkan alahan pada kulit. Faham faham? 🙂
Antara kebaikan asid lemak omega-3 pada sendi juga membantu tambahkan minyak gris pada dua sendi bahagian badan dan melancarkan pergerakan. Bila minyak sendi cukup, sendi sendi pada badan kita mudah bergerak, mengurangkan kesakitan akibat sendi bergesel dan mengurangkan sendi jadi bengkak.

3. Perkembangan minda dan otak

60% otak manusia terdiri daripada lemak. So sangat penting kita berikan lemak yang sihat untuk perkembangan minda dan otak kita. Asid lemak omega-3 membantu mempercepatkan penghantaran isyarat antara saraf. Ia menyokong proses belajar dan kemampuan nak anak membaca buku. Omega-3 membantu melembabkan membrane sel pada otak dan saraf senang memindahkan isyarat dari satu saraf otak ke saraf otak bersebelahan.
Kajian juga membuktikan bahawa, peningkatan berlaku pada kawasan otak individu yang makan Omega-3 yang kaya dengan DHA dan EPA untuk mengawal mood dan emosi. Selain daripada itu, bagi orang dewasa yang berusia, pengambilan asid lemak omega-3 mengurangkan risiko alzheimer/nyanyuk. 

4. Mengurangkan lemak dalam badan

Kalau ada customer kak lia nak kurus, kak lia sangat mencadangkan pengambilan omega -3 dalam diet harian. Kak lia pilih Omega Guard shaklee. Omega membantu menigkatkan metabolisma badan dan bakar kalori dan lemak lama dengan cepat. 

Ini disebabkan omega-3 membantu meningkatkan peredaran darah ke otot dan cepatkan proses pembakaran lemak. Kalau konsisten makan omega, badan akan kembali kepada bentuk tubuh yang lebih sesuai dengan diri kita.

5. Untuk ibu hamil dan bayi dalam kandungan.

5 Kebaikan Asid Lemak Omega-3 Untuk Kesihatan Badan
Omega-3 untuk ibu hamil dan bayi dalam kandungan.
Asid lemak omega-3 ni sangat bagus diambil oleh suami isteri yang ingin mendapatkan zuriat. Ia membantu meningkatkan kesuburan pasangan suami isteri. Ia membantu dalam pengeluaran hormon dan balancekan hormon wanita, kawal kitaran haid dan juga tingkatkan aliran darah ke rahim untuk hamil. Bagi lelaki pula, omega-3 meningkatkankan kepekatan air mani dan sihatkan sperma.
Untuk fasa kehamilan pula, semakin membesar kandungan, semakin bayi membesar dan memerlukan nutrisi yang cukup bagi menampung keperluan perkembangan dan tumbesarannya. Omega-3 bukan saja bagus untuk ibu hamil bagi mengelakkan beberapa risiko masalah kesihatan seperti darah tinggi (pre-eklamsia), jantung dan sebagainya, ia juga bagus untuk perkembangan otak dan penglihatan bayi.Ia juga mengurangkan kadar alahan pada bayi bila lahir nanti.
Dalam tempoh berpantang pula, ibu yang terus mengamalkan asid lemak omega-3 untuk kesihatan badan semaa berpantang dapat mengurangkan tekanan selepas hamil (postpartum depression). Bayi juga terus mendapat manfaat apabila bayi menyusu susu ibu. Bayi yang menyusu susu ibu dapat mengurangkan risiko mendapat alahan kulit seperti eczema. Selain tu, menggalakkan perkembangan saraf otak dan mendapatkan tidur yang lebih lena.
Alhamdulillah, patutlah baby kak lia masa dalam pantang semua tidur lena waktu malam yer. Sebab mak dia makan Omega Guard Shaklee masa dalam pantang.

Asid lemak Omega-3 pilihanku.

Pilihan minyak ikan pilihan ramai semestinya Omega Guard Shaklee. Kak lia memang makan 2-3biji omega untuk diri kak lia masa hamil sehingga selepas berpantang. Anak anak kak lia pun kak lia bagi makan untuk fokus pada study dan nak kuatkan imun badan. 
Mak mak pun boleh bagi pada anak anak dirumah. Nak order, just klik je gambar kat bawah ok. Antara set pilihan yang mengandungi Omega Guard shaklee yang super duper awesome.

 VITAMIN MINDA
……………………………………………..

……………………………………………..

……………………………………………..
Klik pada gambar untuk order terus. Hubungi nombor whatsapp yang tertera untuk konsultasi produk. Hubungi kak lia selepas korang dah dapat barang ok. Nanti kak lia guide cara makan vitamin. Jangan duk tanya SID lain pulak, tak layan nanti. Beli dari kak lia, consult pun dari kak lia ok. Terima Kasih.

2 thoughts on “5 Kebaikan Asid Lemak Omega-3 Untuk Kesihatan Badan.”

  1. Pingback: 5 Makanan Untuk Jantung Berdegup Laju Pesakit Hipertiroid. - Shaklieya Blog

Leave a Comment

Your email address will not be published.

CommentLuv badge